Kommunalsjef til Nittedal kommune

  • by

Vi søker en fremtidsorientert og løsningsorientert lagspiller

I Nittedal kommune arbeider vi for å sikre alle innbyggere god helse og velferd. Vi er en kommune i vekst med ca. 25.000 innbyggere. Vi er opptatt av tverrfaglig samarbeid, utvikling og kvalitet i våre tjenester.

Kommunalsjefen har det overordnede lederansvaret for institusjoner, hjemmetjenestene, tilrettelagte tjenester, tildeling, legetjenesten, NAV, samt psykisk helse og rus. I tillegg kommer stabsrelaterte funksjoner. Sektorens budsjett er på ca. kr 500 mill.

Nittedal kommune ønsker å videreføre satsningen på utvikling innen sektorens ansvarsområde. Kommunalsjefen er helt sentral i oppfølgingen av kommunens strategiplan for helse, velferd og mestring. Det pågår bl.a. arbeid med etablering av nytt helsehus, nye tjenestebeskrivelser, samt annen utvikling basert på nasjonale og lokale føringer.

Du bør ha interesse for medborgerskap, recovery-tankegang, mestringsperspektivet og nettverksarbeid. Stillingen innebærer også samarbeid med våre kompetansesentre og deltagelse i forskningsprosjekter som bidrar til å utvikle tjenestene. Sektoren er påmeldt Nasjonalt læringsnettverk for Gode pasientforløp og er engasjert i regionale nettverk både på kommunalsjefnivå og innen de mer fagrettede funksjonene.

Utover gode kunnskaper innenfor sektorenes ansvarsområde, må kommunalsjefen ha en forståelse for øvrige tjenesteområder i kommunen samt samspillet politikk og administrasjon. Kommunalsjefen inngår i rådmannens ledergruppe og blir en viktig bidragsyter i den strategiske utviklingen av kommunen.

Vi søker deg som kan vise til gode resultater og som har tro på at de beste resultatene oppnår vi sammen.

Arbeidsoppgaver
  • Strategisk utvikling av sektoren
  • Overordnet budsjett og resultatansvar for hele sektoren
  • Samordning på tvers av enheter og tjenesteområder
  • Legge til rette for og gjennomføre politiske beslutninger på sektorens område
  • Ta del i den strategiske ledelsen og utviklingen av hele kommune
Kvalifikasjoner
  • Solid ledererfaring også på strategisk nivå, gjerne fra en tilsvarende overordnet stilling
  • Kunnskaper om og god forståelse for sektorens ansvarsområde samt de nasjonale reformene som driver utviklingen av sektoren
  • Erfaring fra endrings- og omstillingsprosesser i komplekse organisasjoner, samt tverrsektorielt samarbeid. Interesse for digitalisering og velferdsteknologi samt utvikling av kommune 3.0 vil være et pluss
  • God forståelse for samspillet politikk og administrasjon, gjerne med erfaring fra kommune eller fylkeskommune og med kunnskaper om politisk saksbehandling
  • God økonomi og organisasjonsforståelse, herunder dokumentert evne til god økonomistyring
  • Meget god skriftlig og muntlig fremstillingsevne
  • Relevant høyere utdanning, fortrinnsvis på masternivå og gjerne med videreutdanning innen ledelse
  • Personlig egnethet vil bli tillagt vekt
Personlige egenskaper
  • Løsningsorientert, omstillings- og endringsvillig
  • Evne til å samle organisasjonen mot felles mål og sikre god gjennomføring. Du er en lyttende lagleder med gode samarbeidsevner
  • Strukturert, analytisk og helhetstenkende
  • Evne til å arbeide selvstendig, systematisk og effektivt – også under press
  • Gode relasjonelle ferdigheter med evne til å støtte og utvikle dine medarbeidere
  • Evne til planlegging, styring og oppfølging
  • En smule humoristisk sans er ikke av veien 
Vi tilbyr
  • Godt tverrfaglig arbeidsmiljø med gode og engasjerte kolleger
  • Utfordrende og utviklende arbeidsoppgaver
  • Gode pensjons- og forsikringsvilkår
  • Fleksibel arbeidstid
  • Lønn etter avtale

Kontaktinformasjon:
Finn Christian Brevig – Rådmann
Mobil: 415 02 000

Anne Kirsti Sletteng-Fagerli – Enhetsleder HR
Mobil: 977 07 043

Søknadsfrist: 17.10.2021

Søk stillingen her!

Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlige, jfr. Lov om rett til innsyn i dokumenter i offentlig virksomhet (offentleglova § 25). Reservasjon mot oppføring på offentlig søkerliste må begrunnes skriftlig. Søkeren vil bli varslet dersom ønsket om reservasjon ikke tas til følge. Kommunen har et personalpolitisk mål om: – å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning, – å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn, -å rekruttere personer med nedsatt funksjonsevne,- å rekruttere uavhengig av livssyn og seksuell orientering. Politiattest må foreligge før tiltredelse. Vi vil også opplyse om at Nittedal kommune fra 2017 er en tobakksfri kommune.