Ved PPT-Rana er det ledig stilling som leder.
PPT-Rana er tjeneste for, og arbeider i kommunene Rana, Hemnes, Nesna og Rødøy.
Vi er PP-kontor for 56 enheter bestående av skoler, barnehager og voksenopplæringer hvor om lag 5200 barn og voksne får opplæring. Det er stor variasjon i størrelse på enhetene vi betjener. Styring og administrasjon av PP-tjenesten reguleres av vertskommuneavtale.
PPT Rana har til sammen 9,5 saksbehandlerstillinger. Fagpersoner i PPT har ulik fagbakgrunn og er en avdeling med høyt kvalifiserte medarbeidere. Vi er opptatt av et godt arbeidsmiljø. PPT holder sammen med logopedtjenesten til i egne lokaler ved Rana ungdomsskole.
Arbeid i PP tjenesten innebærer arbeid med forebygging og tidlig innsats. Vi er sakkyndig i individsaker og jobber for et inkluderende tilbud i barnehager og skoler. Vi har en aktiv rolle som kompetanseaktør i barnehager og skolers utviklingsarbeid. Eksempler på utviklingsarbeid vi jobber med er læringsmiljøarbeid, språk-nettverk for barnehager, dysleksi-nettverk for skoler og bedre tverrfaglig innsats (BTI).
Leder for tjenesten skal ha ansvar for at PPT -Rana er en tilgjengelig, faglig kompetent tjeneste som bidrar til tidlig innsats og medvirker til helhet og sammenheng. Leder vil i tillegg til å ha faglig ansvar også ha ansvar for personaloppfølging og økonomi. Deler av stillingen vil være som rådgiver og sakkyndig i tjenesten.
Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) sitt mandat er regulert i Opplæringsloven og Barnehageloven. Tjenesten er i endring som en følge av ny opplæringslov som ble iverksatt 1.8.2024
Arbeidsoppgaver:
- Faglig sparringspartner for ansatte i PPT og godkjenner av sakkyndige vurderinger.
- Personal og økonomiansvar
- Utviklingsansvar og ledelse av endringsprosesser
- Samarbeide med skoler og barnehager i forebyggende arbeid for å gi et inkluderende opplæringstilbud til barn som kan ha behov for tilrettelegging
- Støtte og veilede om behov for tilrettelegging og tidlige tiltak
- Teamarbeid, tverrfaglig og tverretatlig samarbeid
- Samarbeidsmøter med barn, foresatte, barnehager og skoler
- Gi veiledning til foreldre, skoler og barnehager
- Bistå barnehage og skole med kompetanse- og organisasjonsutvikling slik at opplæringen blir så inkluderende og godt tilrettelagt som mulig
- Bidra med å arrangere og gjennomføre kurs, nettverk og annet systemrettet utviklingsarbeid
- Utrede og utarbeide sakkyndig vurdering der lov eller forskrift til lov krever dette
- Kartlegging og testing i forbindelse med utredning
Kvalifikasjoner du må ha:
- Pedagogisk høyskole- eller universitetsutdanning med master/videreutdanning i retning pedagogikk, spesialpedagogikk/psykologi
- Relevant utdanning og/eller erfaring fra ledelse
- Førerkort for kl B
- Erfaring / praksis fra barnehage og/eller skole
- Gode kommunikasjonsevner, både skriftlig og muntlig
- Politiattest, jf. Opplærinsloven § 10-9, barnehageloven § 30 og politiregisterloven § 39
I tillegg er det fordel om du har kompetanse på en eller flere av områdene
- Test og utredningskompetanse
- Språk
- Matematikkvansker
- Audiopedagogikk
- ASK – Alternativ og supplerende kommunikasjon
- Migrasjonspedagogikk/flerspråklig kompetanse
- Veiledning og rådgivning
- Inkluderende opplæring og organisering barnehage og skole
- Pedagogisk analyse
Personlige egenskaper:
- Vi søker deg som er god å kommunisere og skape gode relasjoner til barn, samarbeidspartnere og kollegaer
- Du er løsningsorientert og evner å motivere og inspirere andre
- Du har et positivt barnesyn og tenker helhetlig rundt barn og unges situasjon, vekst og utvikling
- Du er selvstendig, fleksibel og ansvarsbevisst
- Du er komfortabel med å drive veiledning og kan holde presentasjoner for andre
Det legges vekt på personlig egnethet.
PPT arbeider mye utenfor kontoret i skole, barnehage eller hos ulike samarbeidspartnere. Søker må kunne bruke egen bil i arbeidsgivers tjeneste.
Vi tilbyr
- Varierte og utfordrende arbeidsoppgaver i et godt og sosialt arbeidsmiljø
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor
- Kompetanseheving innen det spesialpedagogiske feltet
- Lederutviklingsprogrammet «fremtidens PP-tjeneste»
Arbeidstid: 37,5 timers arbeidsuke.
Lønn og arbeidsbetingelser reguleres av KS tariffavtale.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Se her om beregning av lønnsansiennitet.
Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
Referanser må oppgis i søknaden, der en må være fra arbeidsgiver.
Fortrinnsrett for interne søkere vil bli tatt hensyn til ved ansettelsen.
Rana kommune er en åpen og inkluderende arbeidsgiver, hvor søkere blir vurdert likeverdig. Vi oppfordrer alle kvalifiserte til å søke. Kommunen praktiserer meroffentlighet. I henhold til Offentlighetsloven §25 kan opplysninger om søker bli offentliggjort selv om søker ber om anonymitet.
Søknad skal sendes via elektronisk søknadsskjema, se link på denne side.
Kontaktperson for stillingen
Liv-Åse Lorentzen
+47 975 83 313 +47 75 14 54 49
Liv-AseBrosveet.Lorentzen@rana.kommune.no
Link til søknadsskjema: Søk her
Søknadsfrist: 27.09.2024
Stab oppvekst og kultur driver utviklingsprosjekter, rådgivning, saksbehandling og systemstøtte for oppvekst- og kultursektoren. Vår fagstab består av rådgivere, saksbehandlere, sekretærer og SLT-koordinator. Rana PPT er direkte underlagt staben. Staben ledes av stabsleder.